-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAWIADOMIENIE !!
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „Sadyba” w Katowicach zwołuje Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej "Sadyba" w Katowicach.
Zebranie odbędzie się w siedzibie Zarządu SM, ul. Szafirowa 7 w Katowicach w dniu: 09.06.2025r. godz. 17°°
Statut Spółdzielni, regulamin Walnego Zgromadzenia, sprawozdanie Rady Nadzorczej, sprawozdanie Zarządu, sprawozdanie finansowe (bilans), oraz projekty uchwał znajdują się do wglądu i zapoznania przez Członków Spółdzielni w siedzibie Zarządu Spółdzielni przy ul. Szafirowej 7 od dnia 05.05.2025r. w poniedziałek w godz. od 15°°- do 17°°, wtorek - piątek w godz. od 7°° do 13 °° .
PROPONOWANY PORZĄDEK OBRAD WALNEGO ZGROMADZENIA
1.Otwarcie obrad Walnego Zgromadzenia i wybór Prezydium.
2.Odczytanie listy pełnomocnictw.
3.Zatwierdzenie porządku obrad i podjęcie w tej sprawie uchwały.
4.Wybór Komisji Zebrania: a. Mandatowo – Skrutacyjnej, b. Uchwał i Wniosków,
5.Sprawozdanie Komisji Mandatowo – Skrutacyjnej na okoliczność prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia oraz stwierdzenia prawomocności w podejmowaniu uchwał.
6.Sprawozdanie z działalności Rady Nadzorczej za 2024r. wraz z podjęciem uchwały.
7.Sprawozdanie z działalności Zarządu Spółdzielni wraz ze sprawozdaniem finansowym za 2024r., oraz podjęciem uchwał w sprawie:
a) zatwierdzenie sprawozdania Zarządu Spółdzielni za 2024r.
b) zatwierdzenie sprawozdania finansowego Spółdzielni za 2024r.
c) udzielenie absolutorium członkom Zarządu Spółdzielni SM za 2024r.
8. Zapoznanie Walnego zgromadzenia z wynikami lustracji pełnej Spółdzielni za lata 2021-2023 – podjęcie uchwały
9. Zatwierdzenie głównych kierunków działalności SM „Sadyba” w Katowicach na 2025r. i podjęcie w tej sprawie uchwały.
10. Oznaczenie najwyższej sumy zobowiązań jaką Zarząd Spółdzielni może zaciągnąć wraz z podjęciem uchwały.
11. Wybór delegata na Zjazd RZRSM w Katowicach- podjęcie uchwały.
12. Dyskusja.
13. Sprawozdanie Komisji Wnioskowej i głosowanie w sprawach wniosków zgłoszonych w trakcie Walnego Zgromadzenia .
14. Zamknięcie obrad.
Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego członka. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności i dołączone do protokołu Walnego Zgromadzenia.
Z pełnomocnictwa powinno wynikać, że pełnomocnik jest upoważniony do reprezentowania członka na Walnym Zgromadzeniu SM Sadyba w 2025 roku.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RENTA WDOWIA
Obecnie wdowy i wdowcy mogą pobierać jedno świadczenie, wyższe lub wybrane z dwóch dostępnych opcji: rentę rodzinną lub własne świadczenie, jak np. emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy czy emerytura rolnicza. Od 2025 roku będą mogli wybrać, czy otrzymywać pełną rentę rodzinną i 15 proc. własnego świadczenia lub odwrotnie. Renta wdowia to wprowadzona w styczniu 2025 roku możliwość pobierania renty rodzinnej po zmarłym małżonku i jednocześnie własnego innego świadczenia, w tym świadczenia emerytalnego lub rentowego zgodnie z dokonanym wyborem. Przepisy wprowadzające rentę wdowią weszły w życie w styczniu b.r., natomiast możliwość pobierania renty otwiera się wraz z początkiem lipca 2025 roku. Renta wdowia w praktyce oznacza możliwość wypłaty odpowiednio: y 100% renty rodzinnej oraz 15% „własnego” świadczenia albo y 100% „własnego” świadczenia oraz 15% renty rodzinnej. Jakie przesłanki trzeba spełnić? Po pierwsze, należy osiągnąć wiek emerytalny – czyli mieć ukończone co najmniej 60 lat (kobieta) i 65 lat (mężczyzna), a także do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim/nią we wspólności majątkowej małżeńskiej oraz nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego – tj. nie wcześniej niż w dniu, w którym ukończyłaś 55 lat, jeśli jesteś kobietą lub ukończyłeś 60 lat, jeśli jesteś mężczyzną. Aby otrzymać rentę rodzinną nie można pozostawać w związku małżeńskim (prawo do wypłaty świadczeń łącznie z rentą rodzinną ustaje w przypadku zawarcia nowego związku małżeńskiego). Wdowie lub wdowcowi przysługuje prawo do zbiegu świadczeń z rentą rodzinną wyłącznie po ostatnim małżonku. Prawo do wypłaty świadczeń w przypadku zbiegu z rentą rodzinną wygasa z dniem poprzedzającym zawarcie nowego związku małżeńskiego przez osobę uprawnioną. Dodatkowo, suma świadczeń wypłacanych wraz z rentą rodzinną (łącznie z wypłacanymi dodatkami), nie może być wyższa niż trzykrotność najniższej emerytury (obecnie 5 342,88 zł), a jeżeli jest wyższa to jest ograniczana do tej kwoty. Natomiast, jeżeli już jedno ze świadczeń, które obecnie jest pobierane pozostaje wyższe od trzykrotność najniższej emerytury (5 342,88 zł), to nie powstaje uprawnienie do łączenia wypłaty renty rodzinnej wraz z własnym świadczeniem w ramach renty wdowiej. Do tego limitu wliczamy świadczenia, które będą wypłacane łącznie, a także świadczenia wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki wypłacane na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów. Jeśli renta rodzinna lub własne świadczenie będzie wyższe od kwoty limitu, ZUS nadal będzie wypłacać jedno ze świadczeń – wyższe lub to, które wybierzesz. Jaka jest wysokość renty wdowiej? Ustawa zakłada wypłatę świadczenia: y od 1 lipca 2025 do 31 grudnia 2026 roku w wysokości 15 proc., y od 1 stycznia 2027 roku w wysokości 25 proc. Wypłacanie połączonych świadczeń będzie możliwe od 1 lipca 2025 roku. Aby otrzymywać rentę wdowią od 1 lipca 2025 r., należy złożyć wniosek do 31 lipca 2025 r. Jeśli warunki do łącznej wypłaty świadczeń zostaną spełnione po 31 lipca 2025 r. lub wniosek zostanie złożony po tej dacie, ZUS wypłatę będzie mógł podjąć od dnia, w którym warunki zostaną spełnione, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym został złożony wniosek. Co w sytuacji gdy jest ustalone prawo do renty rodzinnej, a jednocześnie obecnie pobiera się emeryturę wraz z rentą z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową jako świadczenie korzystniejsze. Które z tych świadczeń zostanie uwzględnione do wyliczenia łącznej kwoty renty wdowiej? Do wyliczenia zostaną przyjęte wszystkie trzy świadczenia – osoba uprawniona, zgodnie ze swoim wyborem będzie mogła otrzymać: y 100% renty rodzinnej, 15% emerytury i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego lub y 100% emerytury, 15% renty rodzinnej i 50% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego, lub y 100% renty z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia wypadkowego 15% renty rodzinnej, 50% emerytury. Co ciekawe, do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło już ponad 512 tys. Wniosków, natomiast 90% z nich złożyły kobiety. Należy pamiętać, że świadczenie to przysługuje także mężczyznom, mimo ujętego w nazwie słowa: wdowia, co może pozostawać mylące.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zasady pozyskania darmowych worków „Big Bag”
Informujemy, że dokument potwierdzający brak zaległości w zakresie opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi, niezbędny do odbioru darmowego worka na czysty gruz (Big – Bag), można uzyskać:
O ten dokument może ubiegać się osoba posiadająca prawo do danego lokalu lub jej pełnomocnik.
Warto też wiedzieć o tym, że:
Szczegółowe informacje znajdują się w linku poniżej:
https://www.mpgk.com.pl/dla-mieszkancow/worki-na-gruz-dla-mieszkancow
Przypominamy:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szanowni Mieszkańcy!
W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi segregacji odpadów na terenie Unii Europejskiej informujemy, iż od dnia 01 stycznia 2025r. weszła w zycie zmiana prawa nakładającego obowiązek segregacji odpadów tekstylnych i odzieży. W związku z powyzszym, Spółdzielnia Mieszkaniowa "Sadyba" uprzejmie informuje, że tekstyliów( np. ręczników, pościeli, zasłon, firan itp.) a także odzieży ( wraz z butami, plecakami, galanterią) nie należy wrzucać do pojemników na odpady komunalne.
Wymienione powyżej odpady należy dostarczyć i oddać (usługa bezpłatna) do najbliższego Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów(GPZO) tj. Katowice
1. ul. Milowicka 7A- tel. (32) 35-87-671
2. ul. Obroki 140 - (32) 35- 87-600
3. ul. Bankowa 10
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WAŻNE TELEFONY: 1. Administracja Spółdzielni - (32) 206-44-51 2. Konserwator ds. wodno/centralne ogrzewanie/ gaz - Janusz Machaj - 531 866 779 3. Konserwator ds. gospodarczych Zdzisław Żarnotal - 609 105 501 4. Serwis telewizji kablowej(azart) - 602 105 501 5. Dzielnicowy Tomasz Stolarczyk - 600 208 537 6. S.O.S. Numer Alarmowy - 112 7. Policja - 997 8. Straż Pożarna - 998 9. Pogotowie Ratunkowe - 999 10. Straż Miejska - 986, (32) 494-02-41 11. Pogotowie Energetyczne Tauron energia - 991, (32) 303-09-91 12. Pogotowie Gazowe - 992 13. Pogotowie Ciepłownicze Tauron ciepło - 993, (32) 258-47-73 14. Pogotowie Wodociagowo- Kanalizacyjne - 994, (32) 256-48-09 15. Wojewódzkie Centrum Zarzadzania Kryzysowego - (32) 256-56-01, (32) 255-21-95 16. Pogotowie Weterynaryjne - (32) 251-75-30, (32) 205-14-67 17. Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach - 502 503 692 18. Telefon zaufania w Katowicach - (32) 258-65-55, (32) 256-92-78 19. Dziecięcy Telefon zaufania Rzecznika Prawa Dziecka - 800 12 12 12
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od dnia 25.11.2024r. do dnia 24.11.2025r. na terenie gminy Katowice obowiązują następujące stawki opłat za dostarczoną wodę oraz odprowadzenie ścieków:
a. Cena za 1m3 wody 7,43zł. brutto
b. Cena za 1m3 odprowadzenia ścieków 10,05zł. brutto
RAZEM 17,48zł. brutto
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
• 35,20 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku segregowania odpadów.
• 70,40 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku niesegregowania odpadów.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szanowni Państwo, Mieszkańcy zasobów SM "Sadyba"
25 maja 2018 r. weszły w życie nowe przepisy unijne, tj Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r., tzw. RODO. Rozporządzenie to dotyczy ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i ich swobodnym przepływem. RODO uchyla też dyrektywę 95/56/W, która do tej pory regulowała w krajach UE przetwarzanie danych osobowych.
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Sadyba” zawsze dokładała wszechstronnych starań, aby zgodnie z prawem i bezpiecznie zarządzać danymi osobowymi, które powierzają nam nasi mieszkańcy i użytkownicy lokali. Zapewniamy, że tak będzie również po wprowadzeniu nowych przepisów.
Poniżej przekazujemy Państwu informację dotyczącą tego, jak od 25 maja 2018 r. zarządzaamy danymi osobowymi.
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz na podstawie Ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych, Spółdzielnia Mieszkaniowa "Sadyba" w Katowicach informuje:
Administratorem danych osobowych jest Spółdzielnia Mieszkaniowa "Sadyba" z siedzibą w Katowicach (40-759) przy ul. Szafirowej 7, posiadająca numer KRS: 0000186311, numer NIP: 634-001-09-57, numer kontaktowy: 32 2064451, adres e-mail: info@smsadyba.pl (zwana dalej Spółdzielnią).
Spółdzielnia wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych, z którym w uzasadnionych sprawach ochrony swoich danych osobowych można skontaktować się pod adresem e-mail: info@smsadyba.pl, numerem telefonu: 32 2064451 lub pisemnie na adres siedziby Spółdzielni, wskazany powyżej.
Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, realizacji zadań ustawowych i statutowych oraz do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie w szczególności na podstawie i w związku z następującymi aktami prawnymi:
Dane w wyżej określonych celach przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a), b), c) i d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
W trakcie przetwarzania dane osobowe mogą być ujawniane wyłącznie następującym odbiorcom: osobom upoważnionym na postawie przepisów prawa, podmiotom, które wykażą prawnie uzasadnione interesy lub podmiotom świadczącym na rzecz Spółdzielni usługi na podstawie zawartych umów.
Dane osobowe przetwarzane w celach określonych powyżej, będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji obowiązku prawnego ciążącego na administratorze oraz do realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora, do czasu przedawnienia roszczeń i nie dłużej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji.
W każdej chwili przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Przysługuje Panu/Pani prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli Pana/Pani zdaniem, przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.
Podanie danych osobowych jest, w zależności od stosunku prawnego łączącego Pana/Panią z administratorem: wymogiem ustawowym wynikającym z przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, wymogiem umownym albo warunkiem zawarcia umowy oraz pozostaje niezbędne do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze. Konsekwencją niepodania danych osobowych jest brak możliwości realizacji przez administratora zadań ustawowych i statutowych lub brak możliwości realizacji umowy, czy też brak możliwości jej zawarcia.
Administrator nie będzie podejmował wobec Pana/Pani decyzji na podstawie posiadanych danych w sposób zautomatyzowany, a Pana/Pani dane nie są profilowane.
Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Informacje zawarte w klauzuli mają zastosowanie od dnia 25 maja 2018 roku.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Posiadając tytuł prawny do lokalu mieszkalnego chcemy go urządzić według własnego pomysłu. I nic w tym dziwnego, wszak spędzając w nim dużo czasu, robimy wszystko by dobrze się nam w nim mieszkało. Warto jednak pomyśleć czy owe aranżacje mają gdzieś swoje granice, czy dokonując remontów i zmian na wszystko możemy sobie pozwolić?
Planując powyższe zmiany w naszym mieszkaniu musimy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Po pierwsze bez względu na charakter własności nasze mieszkanie jest nadal tylko częścią większej całości jaką stanowi ogół wszystkich lokali w budynku, po drugie zaś zamieszkały przez nas budynek został uprzednio zaprojektowany i wykonany w oparciu o obowiązujące przepisy mające na celu zapewnienie wszystkim bezpieczeństwo w jego użytkowaniu. Te dwa aspekty powinny więc stanowić swoistą granicę w planowanych przez nas remontach i przeróbkach. Trudno sobie wyobrazić sytuację, kiedy to każdy z właścicieli mieszkań urządza je nie biorąc pod uwagę tych wymagań. Dokonywane przez nas nowe aranżacje wnętrz polegające na przykład na wyburzaniu ścian czy ingerencji w istniejące instalacje mogą powodować zagrożenie bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców. Dlatego też chcemy Państwu przybliżyć niektóre z wymagań jakimi powinniśmy się kierować decydując się na tego typu zmiany.
Najczęściej spotykaną przez nas jako pracowników Spółdzielni przeróbką są zmiany w istniejącej instalacji gazowej, zarówno te związane z likwidacją istniejącego przyłączenia (w przypadku chęci korzystania tylko ze źródeł energii elektrycznej) jak też ze zmianą miejsca ustawienia sprzętów zasilanych gazem (kuchenki gazowej). Likwidacja gazu wynika najczęściej z obawy o własne bezpieczeństwo, zapominając przy tym, iż samowolne wykonanie takich prac naraża nas na jeszcze większe niebezpieczeństwo. I nie chodzi tu tylko o to, iż prac związanych z instalacją gazową dokonują osoby nie posiadające stosownych uprawnień (tego typu działanie można by chyba śmiało nazwać głupotą i nieodpowiedzialnością). Sam fakt posiadania uprawnień bowiem nie wystarcza, gdyż zgodnie z §38 Statutu Spółdzielni naprawa i wymiana wewnętrznej instalacji gazowej do zaworu odcinającego urządzenia odbiorcze wraz z zaworem należy do podstawowych obowiązków Spółdzielni. Chodzi tu o te prace, które są wykonywane w ramach planu remontów i realizowane kompleksowo. Natomiast wszelkie tego typu indywidualne ingerencje wymagają nie tylko zgody Spółdzielni, lecz także (w przypadku indywidualnego wyrażenia takiej zgody) jej nadzoru. Same prace związane z demontażem lub przenoszeniem urządzeń gazowych (które zawsze wiąże się ze zmianami w istniejącej instalacji) mają duży wpływ na funkcjonowanie tej instalacji w całym budynku wielorodzinnym i obwarowane są wieloma szczegółowymi przepisami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12.04.2002 roku z późniejszymi zmianami. Dlatego też wszelkie prace z tym związane – zgodnie z ustawą Prawo Budowlane – wymagają bezwzględnie uzyskania pozwolenia na budowę lub rozbiórkę bądź zgłoszenia.
Trochę inaczej sprawa wygląda z dokonywanymi zmianami w układzie funkcjonalnym mieszkania polegającymi najczęściej na połączeniu kuchni z pokojem lub przedpokojem, wyburzeniu ścian działowych, zabudowaniu loggi, czy też zmianą sposobu użytkowania danych pomieszczeń. Co prawda przebudowy te najczęściej nie zagrażają zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu użytkowania to jednak bezwzględnie wymagają zgody Spółdzielni. Zgodnie ze Statutem „członek Spółdzielni nie może bez pisemnej zgody Spółdzielni dokonywać jakichkolwiek przeróbek zmieniających funkcjonalno-użytkowy układ lokalu bądź jego walory użytkowe ani przerabiać instalacji technicznej”. Zmiany takie wpływać mogą na powierzchnię użytkową lokalu (w przypadku zabudowania loggii czy tez wspólnego korytarza), której zmiana jest niedopuszczalna i zaburzają także układ funkcjonalny oraz związany z nim układ wentylacyjny mieszkania. Na przykład zgodnie z cytowanym wcześniej Rozporządzeniem wnęka kuchenna może występować tylko w przedpokoju mieszkania jednopokojowego, zaś w mieszkaniu wielopokojowym musi być kuchnia. Natomiast jeżeli łączymy kuchnię z pokojem w mieszkaniu wielopokojowym spełnione muszą wtedy zostać szczegółowe warunki polegające na zamontowaniu nad trzonem kuchennym okapu połączonego do wentylacji oraz wykonanie dodatkowego otworu wentylacyjno wywiewnego, co w przypadku istniejących mieszkań jest właściwie niewykonalne, bowiem nie ma możliwości dobudowywania dodatkowych przewodów kominowych. Ponadto należy pamiętać, że nie wolno takiego pomieszczenia użytkować w celach mieszkalnych (chodzi o tu przede wszystkim o wypoczynek połączony ze snem) natomiast może być ono wykorzystywane tylko do czasowego pobytu. Oznacza to więc, że pomieszczenia sypialne muszą być wydzielone od pozostałych drzwiami wewnętrznymi, zaś sama instalacja gazowa najlepiej aby była wykonana z rur miedzianych lub stalowych bez szwu. Spełnienie tych wymagań ma na celu zapewnienie właściwego funkcjonowania mieszkania. Warto pamiętać zwłaszcza wtedy, kiedy planujemy sprzedaż lub zamianę lokalu mieszkalnego. Fakt, iż nam odpowiada zmieniony przez nas układ mieszkania nie oznacza wcale, iż przyszły właściel lub najemca zaakceptuje wykonane zmiany oraz fakt, iż nie odpowiadają one przepisom budowlanym.
Podczas modernizacji mieszkania szczególną uwagę warto również zwrócić na istniejącą instalację elektryczną. Pomimo, iż jej naprawa i wymiana w obrębie mieszkania należy do obowiązków właściciela lokalu to musi być ona wykonana zgodnie z wszelkimi zasadami bezpieczeństwa przez osoby do tego uprawnione. Pamiętać przy tym należy, iż wszelkie elementy budynku – w tym także wszystkie jego instalacje zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. To powoduje, iż odnotowywany w ostatnich latach wzrost zużycia energii elektrycznej polegający na tym, iż w naszych mieszkaniach pojawia się coraz więcej tego typu urządzeń może nie mieć odzwierciedlenia w stanie istniejącej instalacji. Nikt przecież projektując nasze mieszkania (a większość z nich powstała w drugiej połowie ubiegłego stulecia) nie mógł przewidzieć zastosowania w mieszkaniach takiej liczby urządzeń elektrycznych. Ważne więc jest, by podłączając tego typu sprzęt sprawdzić czy jest on zgodny z parametrami zawartymi w projekcie instalacji elektrycznej. W przypadku konieczności zmiany zapotrzebowania mocy dla danego mieszkania oraz zmiany zabezpieczeń (bezpieczników lub stosowanych obecnie wyłączników nadprądowych) niezbędne będzie po otrzymaniu warunków z Zakładu Energetycznego wykonanie projektu instalacji elektrycznej przez uprawnioną osobę w uzgodnieniu z pracownikami Spółdzielni. Warto także zaznaczyć, iż przyłączenie kuchenki elektrycznej na stałe (nie za pomocą wtyczki) podlega już przepisom techniczno – budowlanym. Z uwagi na tego typu uwarunkowania sprawy te nie powinny być pozostawione swobodnej interpretacji posiadaczy poszczególnych praw do lokali lecz powinno się je podejmować we współpracy ze służbami technicznymi Spółdzielni, choćby tylko po to, by dowiedzieć się o faktycznych parametrach istniejącej instalacji elektrycznej budynku, ewentualnych skutkach innego sposobu korzystania z tej instalacji, a w szczególności o skutkach jej przeciążenia.
Warto więc pamiętać, iż konieczność ustalania wszelkich działań polegających na zmianach w przestrzeni mieszkaniowej i dostępnych instalacjach z przedstawicielami Spółdzielni nie wynika z chęci kontroli działań mieszkańców, lecz z troski o wspólne bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców. To właśnie pracownicy Spółdzielni jako zarządcy nieruchomości są odpowiedzialni za utrzymanie budynku w dobrym stanie technicznym oraz za jego bezpieczeństwo. Trzeba więc na bieżąco omawiać z nimi wszelkie plany remontowe, po to by mogły być one wykonane w oparciu o fachową wiedzę i obowiązujące przepisy.
poniedziałek 07:00 - 17:00
wtorek 07:00 - 15:00
środa 07:00 - 15:00
czwartek 07:00 - 15:00
piątek 07:00 - 13:00