2025-01-13
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
WAŻNE TELEFONY :
Administracja Spółdzielni Mieszkaniowej "Sadyba" |
(32)206-44-51 |
||||||||
Konserwator ds./woda/gaz/centralne ogrzewanie/ - Janusz Machaj |
531 866 779 |
||||||||
Kokonserwator ds. gospodarczych i budowlanych- Zdzisław Źarnotal |
609-035-348 |
||||||||
Serwis telewizji kablowej (azart), domofony |
602-105-501 |
||||||||
Dzielnicowy – Tomasz Stolarski |
600-208-537 |
||||||||
112 - S.O.S. Numer Alarmowy 997 – Policja 998 - Straż Pożarna 999 - Pogotowie Ratunkowe 986 - Straż miejska (32) 494-02-41
(32)256-56-01i(32) 255-21-95 - Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego (32(32) 251-75-30 i (32) 205-14-67 - Pogotowie Weterynaryjne 502 503 692 - Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach (32) 258-65-55 i (32) 256-92-78 - Telefon Zaufania w Katowicach 800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 801 19 99 90 - Ogólnopolski Telefon Zaufania z problemem narkomanii (32) 253-05-00 - Katolicki Telefon Zaufania |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INFORMACA O ZAKOŃCZENIU LUSTRACJI ZA OPRES 2021,2022,2023.
Była to kolejna lustracja, której Spółdzielnia podała się dobrowolnie i regularnie- zgodnie z obowiązującym prawem. Potwierdziła ona prawidłowość i zgodność z prawem naszych działań, wobec czrgo zakończyła się brakiem potrzeby sformułowania wnisków polustracyjnych. Zgodnie z art. 93 paragraf 2 "Prawo spółdzielcze" protokół z lustracji do wglądu członka spółdzielni znajduje się w siedzibie Spółdzielni.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od dnia 25.11.2024r. do dnia 24.11.2025r. na terenie gminy Katowice obowiązują następujące stawki opłat za dostarczoną wodę oraz odprowadzenie ścieków:
a. Cena za 1m3 wody 7,43zł. brutto
b. Cena za 1m3 odprowadzenia ścieków 10,05zł. brutto
RAZEM 17,48zł. brutto
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dodatki do opłat za mieszkanie.
Ta forma pomocy została wprowadzona na mocy ustawy o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r., jej aktualny kształt, uwzględniający liczne zmiany, opublikowany został w Dzienniku Ustaw z 2023 r., pod pozycją nr 1335. Za pomoc odpowiadają samorządy terytorialne, poprzez powołane przez nie ośrodki pomocy społecznej. W Katowicach oprócz Działów Centralnych MOPS znajdujących się przy ul. Wita Stwosza 7, funkcjonują również Terenowe Punkty Pomocy Społecznej, tzw. TPPS. Oddział terenowy dla naszego osiedla(Ligota – Panewniki) znajduje się przy ul. Łętowskiego 6a . Wnioski o dodatek mieszkaniowy można składać osobiście w Punkcie Obsługi Wniosków przy: ul. Łętowskiego 6a, bądź bez wychodzenia z domu – za pośrednictwem portalu ePUAP, przy wykorzystaniu Profilu Zaufanego lub drogą pocztową na adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wita Stwosza 7, 40-040 Katowice.
Wszystkie niezbędne druki można pobrać na stronie internetowej MOPS w zakładce „Dodatki mieszkaniowe", znajdą tam Państwo również dodatkowe szczegółowe informacje.
Aby skorzystać z tej formy pomocy należy spełnić kilka warunków kwalifikujących. Dodatek przysługuje:
osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach, stanowiących ich własność, i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
innym osobom, mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki, związane z jego zajmowaniem,
osobom, zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu.
Kolejnym ważnym kryterium, które należy spełnić jest kryterium dochodowe. Dochód obliczany jest jako średnia na podstawie dochodów z 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, która następnie dzielona jest przez liczbę osób zamieszkujących dane gospodarstwo. Dochód, po odliczeniu alimentów, obejmuje:
przychody podlegające opodatkowaniu, pomniejszone o koszty uzyskania, podatek dochodowy, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
dochód z działalności objętej zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
inne dochody nieopodatkowane.
Możliwość ubiegania się o dodatek występuje, gdy średni dochód na osobę aktualnie nie przekracza:
40% przeciętnego wynagrodzenia - dla osoby mieszkającej samotnie (aktualnie jest to 2.862,19 zł),
30% przeciętnego wynagrodzenia - dla rodziny, co najmniej dwuosobowej (aktualnie jest to 2.146,64 zł),
dodatek nie jest przyznawany, jeśli jego wysokość wynosi poniżej 0,5% przeciętnego wynagrodzenia (35,78 zł).
Ostatnim warunkiem, który należy spełnić jest odpowiednia powierzchnia zajmowanego mieszkania, nie może być ona większa niż powierzchnia określona ustawowo (powierzchnia normatywna). Powierzchnię użytkową lokalu ustala się, uwzględniając wszystkie pomieszczenia mieszkalne i gospodarcze, z wyjątkiem balkonów, tarasów, piwnic, pralni itp. Dodatek mieszkaniowy przysługuje także w sytuacji, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego przekracza normatywną powierzchnię lokalu, ale nie więcej niż o 30% albo 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
Powierzchnia lokalu nie może przekraczać normatywnej w zależności od liczby osób w gospodarstwie domowym (tabela poniżej).
Dodatek nie przysługuje, jeśli powierzchnia przypadająca na osobę przekracza ustawowe limity. Dla każdej osoby powyżej 6. normatywna powierzchnia wzrasta o 5 m2, a dla osoby niepełnosprawnej, wymagającej odrębnego pokoju, normatywna powierzchnia wzrasta o 15 m2.
Wysokość dodatku mieszkaniowego to różnica między wydatkami za użytkowanie lokalu (przypadającymi na normatywną powierzchnię), a kwotą wydatków ponoszonych przez osobę otrzymującą dodatek, obliczaną jako:
15% dochodów gospodarstwa dla osoby samotnej,
12% dla gospodarstwa 2-4 osobowego,
10% dla gospodarstwa 5-osobowego i większego.
Do wydatków za użytkowanie lokalu zalicza się opłaty eksploatacyjne i na fundusz remontowy, zaliczki na zarząd nieruchomością, odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego, inne opłaty za używanie lokalu mieszkalnego, a także opłaty za energię cieplną, wodę, odprowadzenie ścieków i gospodarowanie odpadami. Wyjątkiem są koszty ubezpieczenia, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów i energię elektryczną.
Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na sześć miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po złożeniu wniosku. Wypłacany jest zarządcy budynku lub innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zarządca zalicza dodatek na poczet przysługujących lub rozliczanych za jego pośrednictwem należności za lokal. Jeśli osoba, której przyznano dodatek, nie opłaca na bieżąco opłat za lokal, wypłata dodatku jest wstrzymywana do czasu pokrycia zaległości. Decyzja o przyznaniu dodatku wygasa, jeśli zaległości nie zostaną uregulowane w ciągu trzech miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INFORMACJA O LUSTRACJI
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Sadyba" w Katowicach uprzejmie informuje o realizacji postanowień art. 91 Prawa spółdzielczego tj. o prowadzonej od dnia 18.09.2024r. przez Regionalny Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowej w Katowicach, lustracji pełnej za lata 2021-2023.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
• 35,20 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku segregowania odpadów.
• 70,40 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość w przypadku niesegregowania odpadów.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szanowni Państwo
Mieszkańcy zasobów SM "Sadyba"
25 maja 2018 r. weszły w życie nowe przepisy unijne, tj Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r., tzw. RODO. Rozporządzenie to dotyczy ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i ich swobodnym przepływem. RODO uchyla też dyrektywę 95/56/W, która do tej pory regulowała w krajach UE przetwarzanie danych osobowych.
Spółdzielnia Mieszkaniowa „Sadyba” zawsze dokładała wszechstronnych starań, aby zgodnie z prawem i bezpiecznie zarządzać danymi osobowymi, które powierzają nam nasi mieszkańcy i użytkownicy lokali. Zapewniamy, że tak będzie również po wprowadzeniu nowych przepisów.
Poniżej przekazujemy Państwu informację dotyczącą tego, jak od 25 maja 2018 r. zarządzaamy danymi osobowymi.
KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz na podstawie Ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych, Spółdzielnia Mieszkaniowa "Sadyba" w Katowicach informuje:
Administratorem danych osobowych jest Spółdzielnia Mieszkaniowa "Sadyba" z siedzibą w Katowicach (40-759) przy ul. Szafirowej 7, posiadająca numer KRS: 0000186311, numer NIP: 634-001-09-57, numer kontaktowy: 32 2064451, adres e-mail: info@smsadyba.pl (zwana dalej Spółdzielnią).
Spółdzielnia wyznaczyła Inspektora Ochrony Danych, z którym w uzasadnionych sprawach ochrony swoich danych osobowych można skontaktować się pod adresem e-mail: info@smsadyba.pl, numerem telefonu: 32 2064451 lub pisemnie na adres siedziby Spółdzielni, wskazany powyżej.
Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, realizacji zadań ustawowych i statutowych oraz do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Przetwarzanie danych osobowych odbywać się będzie w szczególności na podstawie i w związku z następującymi aktami prawnymi:
ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze,
ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych,
ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali,
ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego,
Kodeksu cywilnego,
Kodeksu postępowania cywilnego,
Statutu Spółdzielni.
Dane w wyżej określonych celach przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a), b), c) i d) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
W trakcie przetwarzania dane osobowe mogą być ujawniane wyłącznie następującym odbiorcom: osobom upoważnionym na postawie przepisów prawa, podmiotom, które wykażą prawnie uzasadnione interesy lub podmiotom świadczącym na rzecz Spółdzielni usługi na podstawie zawartych umów.
Dane osobowe przetwarzane w celach określonych powyżej, będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji obowiązku prawnego ciążącego na administratorze oraz do realizacji prawnie uzasadnionych interesów administratora, do czasu przedawnienia roszczeń i nie dłużej niż okres wskazany w przepisach o archiwizacji.
W każdej chwili przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Przysługuje Panu/Pani prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli Pana/Pani zdaniem, przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.
Podanie danych osobowych jest, w zależności od stosunku prawnego łączącego Pana/Panią z administratorem: wymogiem ustawowym wynikającym z przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, wymogiem umownym albo warunkiem zawarcia umowy oraz pozostaje niezbędne do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na administratorze. Konsekwencją niepodania danych osobowych jest brak możliwości realizacji przez administratora zadań ustawowych i statutowych lub brak możliwości realizacji umowy, czy też brak możliwości jej zawarcia.
Administrator nie będzie podejmował wobec Pana/Pani decyzji na podstawie posiadanych danych w sposób zautomatyzowany, a Pana/Pani dane nie są profilowane.
Administrator danych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Informacje zawarte w klauzuli mają zastosowanie od dnia 25 maja 2018 roku.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Posiadając tytuł prawny do lokalu mieszkalnego chcemy go urządzić według własnego pomysłu. I nic w tym dziwnego, wszak spędzając w nim dużo czasu, robimy wszystko by dobrze się nam w nim mieszkało. Warto jednak pomyśleć czy owe aranżacje mają gdzieś swoje granice, czy dokonując remontów i zmian na wszystko możemy sobie pozwolić?
Planując powyższe zmiany w naszym mieszkaniu musimy jednak pamiętać o kilku ważnych aspektach. Po pierwsze bez względu na charakter własności nasze mieszkanie jest nadal tylko częścią większej całości jaką stanowi ogół wszystkich lokali w budynku, po drugie zaś zamieszkały przez nas budynek został uprzednio zaprojektowany i wykonany w oparciu o obowiązujące przepisy mające na celu zapewnienie wszystkim bezpieczeństwo w jego użytkowaniu. Te dwa aspekty powinny więc stanowić swoistą granicę w planowanych przez nas remontach i przeróbkach. Trudno sobie wyobrazić sytuację, kiedy to każdy z właścicieli mieszkań urządza je nie biorąc pod uwagę tych wymagań. Dokonywane przez nas nowe aranżacje wnętrz polegające na przykład na wyburzaniu ścian czy ingerencji w istniejące instalacje mogą powodować zagrożenie bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców. Dlatego też chcemy Państwu przybliżyć niektóre z wymagań jakimi powinniśmy się kierować decydując się na tego typu zmiany.
Najczęściej spotykaną przez nas jako pracowników Spółdzielni przeróbką są zmiany w istniejącej instalacji gazowej, zarówno te związane z likwidacją istniejącego przyłączenia (w przypadku chęci korzystania tylko ze źródeł energii elektrycznej) jak też ze zmianą miejsca ustawienia sprzętów zasilanych gazem (kuchenki gazowej). Likwidacja gazu wynika najczęściej z obawy o własne bezpieczeństwo, zapominając przy tym, iż samowolne wykonanie takich prac naraża nas na jeszcze większe niebezpieczeństwo. I nie chodzi tu tylko o to, iż prac związanych z instalacją gazową dokonują osoby nie posiadające stosownych uprawnień (tego typu działanie można by chyba śmiało nazwać głupotą i nieodpowiedzialnością). Sam fakt posiadania uprawnień bowiem nie wystarcza, gdyż zgodnie z §38 Statutu Spółdzielni naprawa i wymiana wewnętrznej instalacji gazowej do zaworu odcinającego urządzenia odbiorcze wraz z zaworem należy do podstawowych obowiązków Spółdzielni. Chodzi tu o te prace, które są wykonywane w ramach planu remontów i realizowane kompleksowo. Natomiast wszelkie tego typu indywidualne ingerencje wymagają nie tylko zgody Spółdzielni, lecz także (w przypadku indywidualnego wyrażenia takiej zgody) jej nadzoru. Same prace związane z demontażem lub przenoszeniem urządzeń gazowych (które zawsze wiąże się ze zmianami w istniejącej instalacji) mają duży wpływ na funkcjonowanie tej instalacji w całym budynku wielorodzinnym i obwarowane są wieloma szczegółowymi przepisami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12.04.2002 roku z puzniejszymi zmianami. Dlatego też wszelkie prace z tym związane – zgodnie z ustawą Prawo Budowlane – wymagają bezwzględnie uzyskania pozwolenia na budowę lub rozbiórkę bądź zgłoszenia.
Trochę inaczej sprawa wygląda z dokonywanymi zmianami w układzie funkcjonalnym mieszkania polegającymi najczęściej na połączeniu kuchni z pokojem lub przedpokojem, wyburzeniu ścian działowych, zabudowaniu loggi, czy też zmianą sposobu użytkowania danych pomieszczeń. Co prawda przebudowy te najczęściej nie zagrażają zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu użytkowania to jednak bezwzględnie wymagają zgody Spółdzielni. Zgodnie ze Statutem „członek Spółdzielni nie może bez pisemnej zgody Spółdzielni dokonywać jakichkolwiek przeróbek zmieniających funkcjonalno-użytkowy układ lokalu bądź jego walory użytkowe ani przerabiać instalacji technicznej”. Zmiany takie wpływać mogą na powierzchnię użytkową lokalu (w przypadku zabudowania loggii czy tez wspólnego korytarza), której zmiana jest niedopuszczalna i zaburzają także układ funkcjonalny oraz związany z nim układ wentylacyjny mieszkania. Na przykład zgodnie z cytowanym wcześniej Rozporządzeniem wnęka kuchenna może występować tylko w przedpokoju mieszkania jednopokojowego, zaś w mieszkaniu wielopokojowym musi być kuchnia. Natomiast jeżeli łączymy kuchnię z pokojem w mieszkaniu wielopokojowym spełnione muszą wtedy zostać szczegółowe warunki polegające na zamontowaniu nad trzonem kuchennym okapu połączonego do wentylacji oraz wykonanie dodatkowego otworu wentylacyjno wywiewnego, co w przypadku istniejących mieszkań jest właściwie niewykonalne, bowiem nie ma możliwości dobudowywania dodatkowych przewodów kominowych. Ponadto należy pamiętać, że nie wolno takiego pomieszczenia użytkować w celach mieszkalnych (chodzi o tu przede wszystkim o wypoczynek połączony ze snem) natomiast może być ono wykorzystywane tylko do czasowego pobytu. Oznacza to więc, że pomieszczenia sypialne muszą być wydzielone od pozostałych drzwiami wewnętrznymi, zaś sama instalacja gazowa najlepiej aby była wykonana z rur miedzianych lub stalowych bez szwu. Spełnienie tych wymagań ma na celu zapewnienie właściwego funkcjonowania mieszkania. Warto pamiętać zwłaszcza wtedy, kiedy planujemy sprzedaż lub zamianę lokalu mieszkalnego. Fakt, iż nam odpowiada zmieniony przez nas układ mieszkania nie oznacza wcale, iż przyszły właściel lub najemca zaakceptuje wykonane zmiany oraz fakt, iż nie odpowiadają one przepisom budowlanym.
Podczas modernizacji mieszkania szczególną uwagę warto również zwrócić na istniejącą instalację elektryczną. Pomimo, iż jej naprawa i wymiana w obrębie mieszkania należy do obowiązków właściciela lokalu to musi być ona wykonana zgodnie z wszelkimi zasadami bezpieczeństwa przez osoby do tego uprawnione. Pamiętać przy tym należy, iż wszelkie elementy budynku – w tym także wszystkie jego instalacje zostały wykonane zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami. To powoduje, iż odnotowywany w ostatnich latach wzrost zużycia energii elektrycznej polegający na tym, iż w naszych mieszkaniach pojawia się coraz więcej tego typu urządzeń może nie mieć odzwierciedlenia w stanie istniejącej instalacji. Nikt przecież projektując nasze mieszkania (a większość z nich powstała w drugiej połowie ubiegłego stulecia) nie mógł przewidzieć zastosowania w mieszkaniach takiej liczby urządzeń elektrycznych. Ważne więc jest, by podłączając tego typu sprzęt sprawdzić czy jest on zgodny z parametrami zawartymi w projekcie instalacji elektrycznej. W przypadku konieczności zmiany zapotrzebowania mocy dla danego mieszkania oraz zmiany zabezpieczeń (bezpieczników lub stosowanych obecnie wyłączników nadprądowych) niezbędne będzie po otrzymaniu warunków z Zakładu Energetycznego wykonanie projektu instalacji elektrycznej przez uprawnioną osobę w uzgodnieniu z pracownikami Spółdzielni. Warto także zaznaczyć, iż przyłączenie kuchenki elektrycznej na stałe (nie za pomocą wtyczki) podlega już przepisom techniczno – budowlanym. Z uwagi na tego typu uwarunkowania sprawy te nie powinny być pozostawione swobodnej interpretacji posiadaczy poszczególnych praw do lokali lecz powinno się je podejmować we współpracy ze służbami technicznymi Spółdzielni, choćby tylko po to, by dowiedzieć się o faktycznych parametrach istniejącej instalacji elektrycznej budynku, ewentualnych skutkach innego sposobu korzystania z tej instalacji, a w szczególności o skutkach jej przeciążenia.
Warto więc pamiętać, iż konieczność ustalania wszelkich działań polegających na zmianach w przestrzeni mieszkaniowej i dostępnych instalacjach z przedstawicielami Spółdzielni nie wynika z chęci kontroli działań mieszkańców, lecz z troski o wspólne bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców. To właśnie pracownicy Spółdzielni jako zarządcy nieruchomości są odpowiedzialni za utrzymanie budynku w dobrym stanie technicznym oraz za jego bezpieczeństwo. Trzeba więc na bieżąco omawiać z nimi wszelkie plany remontowe, po to by mogły być one wykonane w oparciu o fachową wiedzę i obowiązujące przepisy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------